Reklám

            

Fotós tesztek

Canon 5D mark III vagy 1Dx?

Canon 5D mark III vagy 1Dx?

A Canon két hasonló alapokon nyugvó de más célközönséget megcélzó gépe nagyon sikeres a profi fotósok körében.

Aki tehette, le is cserélte régebbi vázát ezek közül valamelyikre. Mindkettőbe olyan fejlesztéseket építettek be, amely a régebbi típusokat fényévre lehagyja. Ez egy újabb mérföldkő a Canon életében. Eddig megszoktuk, hogy a gyártók csupán csepegtették az újabb funkciókat egy-egy újabb típus esetében, a régi gépeket tunningolva, most ez a hagyomány itt megszakadt. Egy teljesen új fejlesztéssel, rengeteg többletet adnak ezek a gépek elődeikhez képest. A tervezés az nem az elődeik  továbbfejlesztése volt, hanem az alapoktól kezdve teljesen új vázak készültek.

 

Mégis, melyiket válasszuk, melyik vázat kiknek szánta a gyártó?

Kinek mit ajánlanék, melyik típust válassza? Ennek a kérdésnek a fényében szeretném mindkét géptípus előnyét bemutatni, a teljesség igénye nélkül kiemelve a legfontosabb paramétereket, amiket a vásárló figyelembe vesz a választás előtt.

Az elektronika nagy része, a vezérlés a processzor mindkét gépben ugyanaz, mégis a két gép funkcionalitását tekintve teljesen más. Míg az 5D mark III a statikus képekre van kihegyezve, addig az 1Dx-et kimondottan a mozgás pillanatának megörökítésére tervezték. Az autófókusz rendszere, a sebessége a plusz funkciógombok mind abban segítenek, hogy olyan felvételekhez, amihez eddig a szakmai tudáson kívül szerencse is kellett, azt most egyre jobban kizárja a szerencse tényezőt, hogy a fotós tudása dominálhasson.

A két gépváz felépítésében teljesen más.
Igaz, mindkettő professzionális kivitelezésű magnézium ötvözetből készült, az 5D mark III az elődjéhez, az 5D mark II-höz képest az 1-es szériához hasonlóan cseppmentes vázat kapott.

A működtető gombokat gumigyűrűkkel látták el, hogy a porszemek és esőcseppek ne kerülhessenek az elektronikába. Ezzel elérték az 5D esetében is eddig csupán az 1-es széria ezen kiváltságát.

Ha szemügyre vesszük a vázakat, a kezelőszerveken látszik, hogy az 5D mark III az 5D, 5D mark II, az 1D x, a 1D  vonalát követi. Igaz újabb kezelőgombok jelentek meg mindkét típus esetén, ami segítségével több funkciót nem csupán a menüből lehet elérni, hanem a közvetlen kezelőszervekről, ami gyorsabb elérést biztosít bizonyos esetekben.

A 5D mark III esetében a video funkciót helyezték előtérbe  - külön kapcsolót kapott a videó mód -, végül is elődje az 5D mark II a legsikeresebb DSRL, amit videóra használtak. Sok esetben kiváltotta a hagyományos kamerákat professzionális felvételeknél, ahol szükség volt a nagy cmos, illetve ennek kapcsán a kis mélységélesség elérésére.
Az 1Dx esetében viszont a váz elülső részén, a mélységélesség ellenőrző mellett megjelent egy új  programozható gomb, amire mindenki kedve szerint állíthat be funkciót. A gép használati módját tekintve javasolt erre az One Shot és az AiServo közötti váltás programozása. Ez nagyon jól jöhet bizonyos esetekben, amikor nincs időnk a menüben váltani a két mód között. 2012-ben a Tisza-tónál fotóztam, amikor alkonyatkor róka kölykökre akadtam. A vaku rajta volt a gépen, mert szemfénynek sokszor használom nappal is, de alkonyatkor a vaku segédfénye sokat segíthet a fókuszáláskor. Tudni kell, hogy a segédfény AiServo üzemmódban nem működik, ha használni akarjuk, akkor a One Shot módra kell kapcsolni. Miután ilyen akciódús helyzetben gyorsan elmegy az alkalmas pillanat, nagyon fontos, hogy sötétben ne a menüben kutakodjunk, hanem azt egy gomblenyomással átválthassuk. Ha akkor már 1Dx gépem lett volna, akkor sokkal könnyebben tudtam volna fókuszálni, sokkal több sikeres éles képet tudtam volna készíteni.

A sebesség

Akciófotózáskor nyilvánvaló, hogy a sebesség jelentős tényező. A lényeg az, hogy a fotós teljesen magáévá tudja gépét, szinte azzal eggyé válva dolgozzon minél gyorsabban, hogy ne maradjon le arról a pillanatról, amiért él, arról, amikor elkészítheti álmai fényképét. Ehhez könnyen kezelhető, kényelmes fogású, gyors vázra van szükség.

A könnyű kezelhetőséget a programozható gombok adják: mindenki saját tetszésének megfelelően programozhatja a gombokra a kívánt funkciót. Több funkciót vezettek ki külön a vázra, azért hogy a beállításokat gyorsabban lehessen elvégezni, mint a bonyolult menüben bóklászva a megfelelőt keresgélni.

A kényelmes fogást a géppel egybeépített portrémarkolat biztosítja, amely egy új, az eddigieknél nagyobb kapacitású akkumulátort rejt magában, a tartós és biztos tápellátás érdekében. Itt kell megemlíteni, hogy a kényelmes kezelhetőség jegyében mind a mélységellenőrzési gombot, mind az első programozható funkciógombot és a hátsó joystickot is megduplázták azért, hogy a gépet vertikális és horizontális állásban is kényelmesen lehessen kezelni a megszokott újmozdulatokkal. Ilyen lehetőségre ez az első váz a világon, amire a Canon gondolt.

A váz gyorsaságát a beépített elektronika és zárszerkezet biztosítja, méghozzá nem is akármilyen módon. A felvételi sebesség 12 kép/másodperc, ha minden expozíció után visszacsapódik a tükör és 14 kép/másodperc, ha a tükröt nem csapatjuk vissza minden esetben, amíg a sorozatot lőjük. Ez azt jelenti, hogy már majdnem mozgókép felvételt tudunk készíteni, mert 16 kép/másodperctől már folyamatosnak látja az emberi szem az egymás után pergetett képeket. Ezt a rettentően gyors sebességet az új fejlesztésű elektromágneses zár és a 2 db DIGIC 5+ processzor biztosítja. Ahhoz, hogy ezt a gép rögzíteni is tudja és folyamatosan mentse a puffert, azért, hogy az egymás utáni sorozatokat minél gyorsabban indíthassuk, szakítva az eddigi megoldással, ahol egy SD és egy CF kártyafoglalat volt, most két CF kártyafoglalatot építettek a vázba, ugyanis a CF kártyák sebessége mindmáig nagyban megelőzik az SD kártyákat. Tapasztalatom szerint a160Mb/másodperc sebességű memória használatával szinte folyamatosan nyomhatjuk a sorozatfelvétel gombját JPG képek mentésénél, szinte észre sem vesszük, mikor telik meg a fényképezőgép puffere, mikor áll le a pillanat töredék részére a sorozatfelvétel.


Autófókusz- rendszer

Mindkét fényképezőgép forradalmasította az autófókusz rendszert. Az elődökhöz képest sokkal több fókuszpont található a vázakban. A legnagyobb fejlődés az 5D mark II 9 fókuszpontjához képest a Mark III-ban a 61 fókuszpont, amely majdnem kilencszerese az elődjének. Az 1Dx szintén hasonló fókuszrendszert kapott. Az előd 45 autófókusz pontját  61-re egészítették ki. Az autófókusz pontok számának megegyezése működését tekintve mégis sok mindenben mást takar. A kettő hasonló, de még is más, nagyban különbözik. Az autófókusz menübeállításai is hasonlóak, de a működtető mechanizmusában óriási az eltérés. Az 1Dx vázba egy 100.000 pixeles fénymérő szenzort építettek, amely az autófókusz rendszernek követési információkat ad, felismeri a színeket ezért a mozgás követése AiServo módban sokkal pontosabb. Ezt a funkciót egyébként egy dedikált DIGIC 4 processzor vezérli, amely az 5D Mark III típusból kimaradt. Ezáltal a követő fókusz (AiServo) módban az 1Dx sokkal pontosabban tud élességet tartani, mint az 5D Mark III. Ennek ellenére nyugodtan mondhatjuk, hogy az 5D Mark III-nak sincs semmi szégyellnivalója, mert az eddigi fókuszrendszer közül ez is kimagaslik, nagyságrendekkel jobb elődeiknél, de az 1Dx akciófotózáskor sokkal több pontos felvételt készít. Tapasztalatom szerint az 1Dx 10 kép folyamatos expozíció esetén 9 éles képet készít, az 5D Mark III pedig 10 képből csupán 6-7 képet exponál élesen.

Az 1Dx és az 5D Mark III esetében is ugyanazt a 61 az autófókusz pontot látjuk a keresőben. Az elrendezés ugyanaz, a vezérlés viszont az 1Dx-ben sokkal pontosabb és összetettebb. Nem mindig csak a külcsíny számít... Sajnos mindkét gép esetében a középpontban csoportosulnak a választható pontok, sokszor jól jönne, ha fotó területének nagyobb részét fednék le, de full frames gépeknél ezt megszokhattuk. A croppos gépek esetében az autófókusz pontok jobban lefedik a teljes kép területét.

Összegezve:

- a vázat tekintve a 1Dx kényelmesebb fogású, könnyebb kezelőfelületű, több programozható funkciógombot biztosít számunkra, mint az 5D mark III;
- a sebességet illetően kétszer gyorsabb, ami akciófotózásnál nagyon fontos szempont;
- az akkumulátorral az 1Dx vázzal közel kétszer annyi felvételt készíthetünk, mint az 5D mark III-mal;
- a zár tarósságát a Canon az 1Dx-nél 400 ezer ciklusban az 5D mark III-nál csupán 150 ezer ciklusban adta meg a gyártó. Ez majdnem két és félszer hosszabb élettartamot biztosít az 1Dx részére az 5D mark III-mal szemben;
- külső memóriatároló használata esetében a mentésnél hasznos az 1Dx ethernet kivezetése, amely nem csupán gyorsabb az 5D mark III USB csatlakozójától, hanem a 3,5 m kábellel szemben 100 m-es távolságban is biztonságosan csatlakoztathatjuk a számítógéphez vagy a szerverhez;
- autófókusz-rendszer AiServo módban az 1Dx sokkal megbízhatóbb, külön DIGIC 4 típusú processzor vezérli és gondoskodik a gyors és pontos élességállításról;
- a cmos felbontását tekintve az 5D Mark III esetében kicsit nagyobb (22,3 Mpixel az 1Dx  18 Mpixelével ellentétben), de ezt kompenzálja az 1Dx esetében a magas ISO értéken mért alacsony zajosodás;
- érzékenység beállítása 1Dx esetén 204800 ISO,  5D Mark III kiterjesztett esetén 102400 ISO, tehát az 1Dx vázzal  fele fénymennyiségben is tudunk értékelhető felvételeket készíteni. Tapasztalatom szerint az 5D Mark III 120400-as ISO értéken produkál annyi zajt, mint az 1Dx 204800-on;
- halk fényképezési üzemmód mindkét vázon található, ámbár a zár szerkezetéből adódóan ez az érték jobb (halkabb) az 5D Mark III gépen, és talán ez az egyetlen, amiben lekőrözi az 1Dx-et. Azért valamiben jobbnak is kell lenni, nem?

Aki tartós, profi vázat szeretne használni, olyat, ami sok mindent kibír, olyat, ami minden célra használható mind műteremben, mind akció közben, ahol előny a gép ethernet csatlakozója, hogy gyorsan a számítógépre tudjuk menteni az adatokat, olyat, ahol fontos a gyorsaság és precízség, olyat, ahol fontos a mozgó témánál a gyors autófókusz, annak mindenképpen az 1Dx típust ajánlom. Ebben még nem csalódtam.

-Kovács P. Attila-

Cimkék: : canon

Nyomtatás