Canon EOS 5D Mark II

A Canon 21,1 megapixeles tényleges felbontással, 24x36mm-es szenzorral, szenzortisztítóval, élőképpel, teljesen por és vízmentes magnézium ötvözetű vázzal örvendeztette meg a professzionális felhasználókat. Ráadásként a világon először nagyfelbontású Full HD videókat is rögzíthetünk vele.

 

Megérkezés:

A Canon EOS 5 D Mark II-es beta verzióval ellátott készüléke a forgalomba helyezés előtti még nem teljeCanon EOS 5D mark 2sen végleges fényképezőgép. Egészen pontosan 2008. szeptember elejétől november végéig teszteltem a masinákat. A Canon Hungária és Európa jóvoltából több verzió is volt nálam. Az első 5D-hez képest sokkal jobb lett a váz fogása, még markolat nélkül is robosztus, de én biztosan vennék hozzá azt is. A váz teljesen magnézium ötvözetből készült, és az 1-es szériának megfelelő tömítéseket tartalmaz, ez az újítás nagyon kellet, mert elődje nem igazán volt időjárásálló. Pluszként az új portrémarkolat is részesült ezen különleges tulajdonságokkal. Úgy gondolom a legjobb ár/érték arányú professzionális 35 mm-es érzékelővel ellátott DSLR váz a piacon, ami extrém körülmények között is használható. A gép hátulját és menüjét is teljesen áttervezték, a nagy 3,0” képátlójú LCD elfoglalja a kereső alatti teljes területet, hihetetlen VGA felbontású kijelzővel. Ráadásul a gép teljes menüje profi fényképezőgépnél, most elsőként magyar nyelven is elérhető. Ezt szokni kellet, de két hét után már csukott szemmel is elnavigáltam magam anyanyelven. Egyébiránt a grafikus hatású menüben nagyon könnyem megtalálhatók a keresett funkciók.

Képminőség és ISO érzékenység:

A Canon nem fukarkodott belerakni mindent, amit lehetett az EOS 5D Mark II-be. Már a negyedik generációs CMOS képérzékelő került a gép belsejébe, mely 21,1 megapixeles képeket állít elő elképesztő minőségben, akár magas ISO érzékenységen is. A méltán népszerű EOS 5D és 1Ds-hez képest jelentősen újratervezett pixelekkel rendelkezik, és a szoftveres zajszűrésnek köszönhetően nagymértékben csökkentették a képzajt. Ennek kiderítése érdekében kipróbáltuk a masinát stúdióban, tesztábrákkal, és rengeteg szituációban, ahol szükségünk lehet a nagyobb érzékenységre. A tapasztalatok a következők voltak.

1. próba: A gépvázat elvittem Győrbe és készítettem vele ISO 800-as

A képre kattintva letölthrtő a kép 1,8M változata
A képre kattintva letölthrtő a kép 1,3M változata

érzékenységen egy Hoya R72-es szűrővel valódi infra felvételt. Az expozíciós idő 32 másodperc volt, mert a Canon infraszűrése igen erős, de az új processzornak köszönhetően a zajszínt kiváló lett a hosszú expozíció alatt.

2. próba: Folyamatos esőben védelem nélkül fényképeztem szintén Győrben, ahol a templom kapuján éppen benyitó idős személy érdekes kontrasztot adott a koldussal. Itt a kép dinamikatartományát próbáltam fekete-fehérben, illetve az extrém körülményeket, hideg és eső.
Az 5D Mark II jól vizsgázott sehol sem ázott be és minden működött tovább. Több riporter kollégám is jelezte felém a régebbi 5 D eső elleni vízállóságának érzékenységét, ezért tartottam fontosnak a próbát.

 


3. próba: Belső térben, napfényműteremben végigfényképeztem f/8-as rekesz mellet egy tesztlapot különböző ISO érzékenységekkel. Az EOS 5D Mark II ISO 50 és ISO 25.600-as érzékenység között használható. Méréseim alapján az ISO 50-től ISO 640-ig a képminőség nagymértékben nem változik. ISO 800 és ISO 2000 között egy pici zaj már bejön, de a fényképek minősége kiváló. A kész 60 megabájtos képek nagyíthatósága bőven elegendő még 70x100cm-es nyomatokhoz is. ISO 2500 és ISO 6400 között már több a zaj, de a DigiPhoto Professional szoftverrel a Lumminancia zajszűrést 6-osra a színzaj szűrést pedig 7-esre állítva annyira pontos algoritmusokkal dolgozva kiszűri a meglévő zajt, hogy az szinte hihetetlen. Így még ezek a felvételek is használhatók nagyobb nagyításokra.

Az ISO 12.800 már komoly kompromisszummal és erős szoftveres zajszűréssel adott jó eredményt, de kisebb nagyításokhoz családi emlékképekhez még ez is jó. Az ISO 25.600 nekem már használhatatlanul zajos volt.  Összességében az ISO érzékenység ilyen mértékű javulása óriási lehetőségeket adhat a beltéri fényképek elkészítéséhez vaku nélkül. Ezt valószínű, hogy a riporterek, színház, tánc és esküvői fényképészek fogják igazán kihasználni.

4. próba:  Épületbelső fényképezése magasabb ISO érzékenységeken.

Nagy élmény volt szabadon állvány nélkül kézből fényképezni

A képre kattintva letölthrtő a kép több megás változata

ISO 500 és ISO 3200-as érzékenységek között. Az elkészült képeken nagyon érdekes reflexfényeket exponált ki a gép, pedig sokszor sötét és erős csúcsfényekkel világított épületbelsőket választottam. Az elkészített képek minősége nekem nem hagyott kivetnivalót.

5. próba: Portréfényképezés a városligetben, naplemente után gyenge fénykörülmények között készítettem a

A képre kattintva letölthrtő a kép több megás változata

felvételeket. Az érzékenység ISO 6400 volt, de a gépváz állta a sarat és egészen jó eredményeket produkált a fekete lakkozott falapon visszatükröződő lány portréján. A kép 1/160 sec készült kézből a teleobjektív gyújtótávolságának megfelelően éles képet nem lehetett volna készíteni kisebb érzékenységen. A végeredmény zaj szempontjából kiváló lett.

6. próba: Budapesti állatkert, itt is elég extrém helyzetek adódtak, mint hóesés, borult idő, hihetetlenül kevés fény.

A képre kattintva letölthrtő a kép több megás változata

Az EOS 5 D Mark II megállta a helyét az állandóan mozgó leopárd hímről készült portré ISO 3200-as érzékenységen adott akkora zársebességet, amivel kellő mélységélességgel és bemozdulásmentesen lehetett fényképezni. A zajszint itt is nagyon jó lett.

 Plusz újdonságok:

Az új „Élőkép” LiveView módok, egy merőben új, másfajta lehetőséget adnak a fényképészek számára. Belekerült a kompakt fényképezőgépeknél már jól bevált arcfelismerő funkció, melynek segítségével az emberi arcról készült portré képek, vagy csoportképeknél már nincs gond az élességállítással. Egyébként a gép kontrasztarányok alapján képes élességet állítani felcsapott tükör mellet is, de ez nem mindig ad tökéletes lehetőséget. Aztán a gépváz jobb felső sarkába bekerült a többi Canon gépben már megismert „AF-ON” gomb, ezzel az objektívek autofókuszát lehet ki-be kapcsolni, illetve élőkép és videó funkciónál ezzel a gombbal is lehet élességet állítani.
A gyorsaság fontos szempont, hogy ne maradjunk le semmilyen témáról, az EOS 5D Mark II DIGIC IV processzorra 3,9 kép/mp-es sebességgel képes felvételeket készíteni, és a puffermemória segítségével egy menetben akár 310 nagyméretű 21 megapixeles JPEG kép szünet nélküli elkészítésére alkalmas.
A képfeldolgozás 14 bites, ezért a színmélység, az árnyalatok és a színvisszaadás az eddiginél is pontosabb és jobb lett.
Az előző 5-ös szériánál előfordult, hogy bizonyos objektíveknél megjelent egy kisebb mértékű vignettálás. Ezt küszöböli ki a képszélek periféria-megvilágítás funkció. Bekapcsolt állapotban még az ultra-nagylátószögű Canon 16-35mm-es objektívnél sem tapasztaltam a képszélek sötétedését. A VGA felbontású 3.0”-os Clear View LCD kijelzőn elsőre megállapítható a kép élességi tartománya és szükség esetén még a helyszínen tudunk korrigálni.

FULL HD video:
És igen a legnagyobb újítás, amit a Canon tett meg elsőként a professzionális DSLR piacon. Élőkép módban meglepő részletgazdagsággal, megszakítás nélkül rögzíthetünk kiváló minőségű és valósághű HD videofelvételeket: 1920x1080-as felbontásban, 30 kép/mp sebességgel. A HD video funkció integrálása egy prémium kategóriás 21,1 megapixeles fényképezőgépbe egészen új lehetőségek tárházát nyitja meg az újságírók, sajtófotósok, rendezvény és esküvői fényképészek számára.

Videó próba:
Budapest by Night címmel Török Ferenc Canon Európa, Vanicsek Péter fotográfus és jómagam Imre Tamás fotográfus elkészítettük első HD videónkat. Nyakunkba vettünk két HD funkcióval már működő, de még beta verziós Canon EOS 5D Mark II-t és videóztunk a város több pontján. Tapasztalatok a gép sötétben tehát éjszaka, illetve zárt térben az éppen aktuálisan felhelyezett objektív nyitott rekeszét használja, majd az ISO érzékenységet állítja hozzá a helyes megvilágításhoz, amivel képes 30 kép/mp-el dolgozni. Érdekességképen ahol az expozíció normál fényképezőgép funkcióban ISO 100-on 25 másodperc lenne, még képes kiváló minőségű videókat készíteni. Az élességállításhoz segítségül hívhatjuk az élőképnél már megismert 5x-ös vagy 10x-es nagyítást. A szép éles és remegésmentes felvételekhez érdemes állványt használni. Fantasztikus lehetőség ez a funkció, gondoljunk csak bele 35mm-es érzékelő 1920x1080-as felbontásban. Bizony ez a mozifilmek nagyfelbontású filmjeire emlékeztet egy EOS váz méreteiben. Nem semmi hova halad a technika, a meglepetés igazán akkor ért, amikor a videofelvétel közben megnyomtam az exponáló gombot és bizony a gép legnagyobb felbontásban képes felvételt készíteni a munkafolyamat alatt, ilyenkor egy pillanat kimarad a videóból, majd megy tovább a felvétel.


A tapasztalat azt mutatja, hogy a Picture Style és az egyéb beállítások

alapján készíti el a videofelvételt fényképezőgépünk. Erre érdemes odafigyelni, mert utólag nagyon nehézkes vagy lehetetlen a módosítás. Egyébként a megvilágítás + 2 és -2 fényérték között állítható a kép esztétikai élményének megfelelően. Az elkészített anyagokat fényképezőgépünk mov. file formátumban menti el memória kártyánkra (egy 4GB-os kártyára kb. 15 perc videót vehetünk fel). Ez az Apple Mc gépekkel rendelkezőknek jó hír, nekem annyira nem, de hát az USA-ban elsősorban ezen a platformon dolgoznak a profik. A Budapest by night videónkat Péter vágta össze ezt tudják letölteni az oldalról.

Érdemes többször visszalinkelni az oldalra, mert lesznek még videók az EOS 5D Mark II-vel.

Összességében: A Canon EOS 5D Mark II az új király. ISO érzékenysége hihetetlenül jó, funkciógazdagsága és szolgáltatásai előremutatóak, 21 Megapixeles felbontása és a képek minősége a mai kor csúcstechnológiája, minden hivatásos és haladóbb amatőr fényképésznek csak ajánlani tudom, aki megengedheti magának nem fog csalódni benne. 



21 millió pixeles felbontás
FULL HD videó rögzítés
magyar nyelvű menü
élő képes fényképezés arc felismerő funkcióval
kiválóan magas érzékenység ISO 6400-ig


a teszt alatt nem tapasztaltam



A gépvázakat a Canon Hungária és a Canon Európa biztosította.

Imre Tamás fotográfus
www.imre-photo.hu


Cimkék: : canon

Nyomtatás